© 2019 S.I.R.E #1

Övergripande regler

Den viktigaste regeln när men spelar rollspel är att spelledarens ord är lag. Men givetvis så finns det ett ramverk av regler som definierar världen man spelar i och generellt så håller sig spelledaren, SL, till dem. För att få ett bra flöde i spelet och bästa möjliga upplevelse bör samtliga spelare i alla fall läst igenom reglerna en gång för att ha lite koll på dem.

Begrepp

  • StridsRunda, SR, är varje runda under en strid. Det vill säga den tid då du gör dina handlingar. En SR är cirka 1-2 sekunder. 
     

  • Handling är det du beslutar dig för att göra med din karaktär, till exempel skjuta, fly, eller kasta något.
     

  • 1T10? Första siffran står för antal, T:et står för tärning, och siffrorna efter T:et anger tärnings typ. Dvs. står det 2T20 så  ska du slå en tärning med 20 sidor 2 gånger. Eller 1T100 betyder att du ska slå en tärning med hundra sidor, detta löser man generellt genom att slå 2 stycken tärningar med 10 sidor och låter den ena vara 10 tal och den andra ental.   
     

  • Spelledaren, SL, den person som håller i spelet, uppdraget och själva världen ni befinner er i. 
     

  • Spelledarkaraktär, SLK, är en karaktär som styrs av SL
     

  • Initiativ, är det som styr ordningen som karaktärer får agera.
     

  • Programvärde är det värde som beskriver hur bra du är på respektive program. Se programförteckning.

     

Omständigheter och modifikationer

Anfallsmodifikationer (AS/NS)

Sikta del: -20

Sikta "huvud": -30

Strid i mörker: -70

Anfall mot orörlig: +25

Anfall från sidan: +7

Anfall bakifrån oanmäld: +30

Smyga (Mobilitet)

Regn: +5 - 25

Åska: +30

Storm: +10 - 20

Grus: -20

Spåra (ExtärnInput)

Mjukt: +25

Hårt: -25

Snö: +20

Mycket Vind: -25 (lukt)

Spårets Ålder:

Ca 1 timme: +/- 0

Ca 6 timmar: -5

Ca 12 timmar: -10

Ca 24 timmar: -15

Delar

Fantastiskt bra delar för uppgiften: +10

Saknar delar för uppgiften: -80

Dåliga delar för uppgiften: -20

under uppbyggnad