• S.I.R.E #01

Första mötet

Det har äntligen hänt! Första riktiga spelmötet för S.I.R.E. är avklarat och jag känner mig jättenöjd!

Spelet var absolut spelbart och fungerade i stort som jag hoppats och tänkt. Testspelarna verkade nöjda och vi hade ett gäng trevliga timmar! Stort tack till MK, ML och PM!

Givetvis hittade jag/vi ett mängd av saker som bör förbättras eller förändras på ett eller annat sätt. Så detta kommer jag ta tag i härnäst:

-(Grund)ProgramVärdet, PV Detta fungerade bra, MEN vi insåg att om du hade ett högt, PV, och sen fick riktigt bra delbonusar så kunde du lätt ligga runt hundra+, vilket skulle göra dig kusligt bra för lätt.

En ide för att komma runt detta problem är att göra om PV systemet från grunden.En sätt att göra detta är att man slopar systemet för att köpa PV helt och istället har att varje robot har tex 10 slottar där man trycka in “PV-kort” som kanske ger dig 20 till mobilitet eller 25 till avståndsstrid. osv.

Dessa PV-kort skulle du i princip kunna kombinera hur du vill, visst du kan bli super bra på något men du kommer brista kraftigt i något annat.Dessa PV-kort kostar i så fall “pengar” och gör hela systemet intressantare på många plan. Tänker även att vissa av dessa PV-Kort kanske drar energi. Tror detta kan bli hur bra som helst!

-Reparationssystemet - dvs att laga en annan robot: Att laga en robot var ett system jag nästan förbisett, och det märktes tyvärr. Så systemet är uppbyggt idag är det på tok för snällt. Idéer kring förbättringar är att varje skrotdel ( som krävs för att laga ) lagar viss mängd skada. Samt att vid varje gång delen lagas så försämras den än mer än reglerna säger idag.


-Regler för energistöld Detta blev super intressant och aktuellt under spelmötet. Reglerna fanns men behöver förtydligas. Så som att när kabeln är kopplad så kan den kopplade parten (tilltänkta offret) så klart också stjäla på sin tur. Och att en “block” mot tjuveri är en handling.


-Handlingar och delar Något jag skrivit ner i reglerna men alltid glömmer tillämpa är att en del får enbart användas en gång/SR. Jag är inte hundra på det längre. I test spelet körde vi med att varje SR var 2 handlingar. Och robotar med ett vapen fick tjuta varje handling. Det funkade bra. Måste tänka vidare här.


-Initiativ och handlingar Vi körde som sagt att varje SR bestod av 2 handlingar var. Detta ledde till att det i vissa situationer blev rörigt vem det var, framför allt på andra varvet.

Enligt önskemål kommer jag att testa att varje SR kanske bara är en handling och att man behöver slå initiativ inför varje. OBS! kom ihåg att detta kommer påverka rörelsesystemet

Fick en ide i morse om att kanske göra ett initivativ löst system där allt sker samtidigt, ska utvärderas.


-1-9 Gridden Gridden funkade helt ok! Men man skulle kunna definiera hur den funkar för visa givna scenarion.


- Bärkraften för vissa delar skall ses över. Så som buggbenen.


-Gizmohjulen Beskriv tydligare vad som sker vid skada, då den sitter på två lemmkopplingar


-Rörelsesystem Här är mycket oklart faktiskt, det funkar att spela med den definitionen jag har idag. Men vad menar jag egentligen? Hur snabbt kan en robot åka? Har jag verkligen tänkt rätt när jag säger att en robot kommer X m/h när en handling är 3sek? Hur snabb/långsam gör det roboten. Se över!


Men allt känns toppen och ser fram mot att få fortsätta fila!

0 visningar

© 2020 S.I.R.E